Veel gestelde vragen

Het is de bedoeling dat de productie in december 2021 van start gaat in de volgende landen met een landelijk dealer- en servicenetwerk:

Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, België, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.

Andere landen zullen spoedig volgen.

Buiten Europa is het ons doel om het XBUS zo snel mogelijk beschikbaar te maken. De start van de productie is gepland voor medio tot eind 2022.

De modules zullen naar verwachting tussen 800 euro en 11.000 euro kosten.

De basisuitrusting omvat 8 batterijmodules, een 1,25 kWh, die een bereik van 200 kilometer genereren. Als u dit wilt uitbreiden, is er de mogelijkheid om extra modules te kopen. Dit is mogelijk met twee of meer modules, die een extra 2,5 kWh genereren en dus een extra actieradius van 50 kilometer. De kosten van twee modules bedragen ongeveer 600 euro per stuk. In totaal is er plaats voor 24 modules.

Afhankelijk van de module heeft het XBUS twee tot vier zitplaatsen met veiligheidsgordels. Zelfs als er vier zitplaatsen beschikbaar zijn, mogen er op grond van de voertuigklasse maximaal drie passagiers worden vervoerd.

Een XL XBUS-variant is gepland voor begin 2023.

Een trekhaak zal als optie verkrijgbaar zijn. Hoe hoog de trekbelasting zal zijn, kan pas worden gezegd nadat het prototype is voltooid.

Een fietsenrek zal als optie beschikbaar zijn.

De modulecamper zal een pop-up dak hebben, dat een hoogte van 2,20 m zal bereiken.

Het bed heeft een ligvlak van ca. L210cm x B130cm.

De kampeermodule heeft een slaapplaats, een koelkast, een TV, een kookplaat, een drinkwatertank en een gootsteen.

Het verschil is dat de terreinversie een aangepast chassis zal hebben en een grotere bodemvrijheid van ongeveer 8-10 cm.

Er zal de mogelijkheid zijn van financiering of leasing.

De XBUS kan worden opgeladen via huishoudelijke elektriciteit, aan de snellader, via een batterijwissel bij onze batterijwisselstations en natuurlijk via zonne-energie.

De XBUS heeft een 230V-stopcontact.

De modules kunnen worden gehuurd bij eMobility Limburg en bij onze accuwisselstations.

De afmetingen van de XBUS zullen ongeveer L365cm x B164cm x H189cm-204cm zijn.

Bij gebruik van een 230V-stopcontact duurt het opladen ongeveer 3-6 uur.

U kunt de XBUS op elk moment aan uw behoeften aanpassen en de modules zelfstandig wisselen.

De reservering is niet bindend, het voucher is geldig voor de XBUS ‘Basic’ of ‘Offroad Basic’. U kunt de module op elk moment kiezen.

De XBUS is opgebouwd uit materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Hierdoor is het voertuig voor 98%-99% recyclebaar. Zo kunnen we bereiken dat de XBUS al na minder dan 10.000 kilometer emissievrij en “groen” is.

Het solardak is standaard geïntegreerd in elke variant/module en zorgt voor een extra actieradius tot 200 kilometer in de beste weersomstandigheden.

Een oplaadproces met 230V duurt tussen drie en zes uur, afhankelijk van de batterijconfiguratie. Snelladen tot 80% duurt ongeveer 30 minuten.

Eén batterijmodule weegt ongeveer 8 kilogram.

De Europese dealers zullen de demonstratievoertuigen in het najaar van 2021 ontvangen. Een proefrit zal vanaf deze datum mogelijk zijn.

Het prijsverschil tussen de standaardversie en de terreinversie bedraagt ongeveer 2000 euro.

Wij kunnen het opgegeven verbruik en de bijbehorende actieradius bereiken dankzij de lichtgewicht constructie, de wielnaafmotoren en het geïntegreerde zonnedak.

Een zitbank biedt wettelijk plaats aan twee personen.

De XBUS zal standaard voorzien zijn van ABS en ESP, alsmede een crashbox met een rolbeugel zoals in de racerij.

De XBUS valt in de homologatieklasse L7e-B2.

De Freedom XBUS “basis” biedt voor de modules een lengte van ca. 2100 mm, een breedte van ca. 1600 mm, een hoogte van maximaal ca. 1140 mm (met uitzondering van de Camper-module, die met het pop-up dak een hoogte van ca. 2200 mm zal bereiken) en een laadhoogte van ca. 900 mm.

Afhankelijk van de module zullen deze enigszins variëren.

De exacte afmetingen voor elke module volgen binnenkort.

Het prototype bevindt zich momenteel in de eindfase en het voltooide prototype zal op 07-07-2021 worden gepresenteerd.

De XBUS heeft een basisvermogen van 15kW. Het gemiddelde verbruik, gebaseerd op een hoofdzakelijk stedelijk gebruik, is ongeveer 5kWh per 100km, omdat het een licht voertuig is met slechts ongeveer 600kg gewicht. Zo kan de XBUS rondkomen met een derde van het energieverbruik van een elektrische auto.

Wij verkopen onze ontmantelde batterijen aan elektriciteitsopslagbedrijven. Daar worden ze verder gebruikt voor tussentijdse opslag van elektriciteit uit wind- en zonne-energie. Ze worden vervolgens gerecycleerd door gespecialiseerde bedrijven.

De XBUS heeft standaard een automatische verwarming en optionele airconditioning. Het voertuig zal het interieur en de batterijen automatisch voorverwarmen via zonne-energie en wanneer het is aangesloten op het stopcontact of het laadstation. Dit is instelbaar via de APP. Hetzelfde geldt in de zomer voor de airconditioning, als die besteld was.

De batterijen zijn voorzien van beschermde vervormingszones en schuiven dus slechts lichtjes opzij of naar voren in het ondergebrachte gebied.

De ramen in het voorste en middelste gedeelte van de kampeermodule kunnen worden geopend. Het pop-up dak zal een ventilatiefunctie hebben.

Wij gebruiken geïntegreerde wielnaafmotoren, die niet via een as verbonden zijn. Elke motor afzonderlijk heeft een piekvermogen van >280NM, wat bij elkaar opgeteld het totale systeemvermogen oplevert. Bovendien is er geen versnellingsbak of differentieel, zodat het afzonderlijke vermogen van de motoren zonder vermogensverlies op het wiel kan worden overgebracht.